Postat in Lasă un comentariu

Sfaturi importante despre mentenanta anvelopei

In cele ce urmeaza vom exemplifica metode de a-ti prelungi viata anvelopelor tale. Anvelopele sunt bunuri consumabile si, foarte important, perisabile. Cu toate ca pe anvelopa nu este trecuta o data a expirarii — ba, mai mult, unele au si o garantie de kilometri — timpul afecteaza compozitia anvelopei, care isi pierde din proprietatile initiale.

Ca o paranteza, verificati intotdeauna codul DOT pentru a va asigura ca anvelopa nu are mai mult de sase ani vechime.

Dupa cum deja am zis, in ciuda faptului ca, nefiind folosita, arata ca noua, o anvelopa veche va incepe sa se dezintegreze intr-un ritm mult mai rapid fata de una noua, din cauza ca si-a pierdut proprietatile elastice.

Si anvelopele noi au nevoie de „rodaj”

Exact ca in cazul unui motor nou, care necesita conditii speciale de rulaj in primii sai kilometri, si anvelopele noi necesita o perioada de „acomodare” la mediu.

In timpul procesului de fabricatie, interiorul matricii in care va fi turnata anvelopa este acoperita cu o solutie non-aderenta. Parte din acea solutie poate ramane pe anvelopa dupa finalizarea procesului. Tocmai de aceea e cel mai bine ca, in primele cateva sute de kilometri (intre 500 si 800, sa zicem) sa avem grija de modul in care rulam anvelopa — aici ne referim la condusul sportiv, care presupune bruscarea intregului agregat, inclusiv al anvelopelor.

Mentinerea presiunii ideale in anvelopa

Unul dintre lucrurile ignorate de o mare parte (circa 40%) dintre soferi este mentinerea presiunii in parametri optimi functionarii anvelopei. Verificarea presiunii din anvelope trebuie facuta cam o data pe luna, sau inaintea unei calatorii mai lungi. Despre efectele nefavorabile ale presiunii in anvelope vorbim pe larg in articolul dedicat. In cazul in care anvelopele au diferenta mare de presiune intre ele, acest lucru este resimtit si in volan — care va incepe sa traga catre partea a carei anvelope are o presiune mai scazuta.

Geometria corecta a rotilor

Un alt factor care duce la deteriorarea mai rapida a anvelopelor este lipsa aliniamentului rotilor. Atat unghiul de fuga, cat si cel de cadere grabesc uzura pneurilor. Simptomele acestor inadvertente sunt simtite, in primul rand, in volan — asa ca, daca dupa ce v-ati verificat presiunea anvelopelor, volanul inca prezinta vibratii sau tinde sa vireze in timpul rularii pe drum drept, este recomandat sa faceti o vizita la service.

Schimbarea anvelopelor intre ele

Doar pentru ca toate cele patru anvelope au o simetrie a pozitionarii, asta nu inseamna ca toate se uzeaza cu aceeasi viteza si dupa acelasi model — asta chiar si daca ati urmat pasii mentionati mai sus. Rotile aflate la capetele puntii motoare (puntea motoare fiind cea care asigura tractiunea; de exemplu, o Dacia Logan are puntea motoare fata) sunt supuse unor forte suplimenatare fata de cele de pe puntea pasiva, prin urmare anvelopele puntii motrice se vor uza mai repede. Despre rocadele anvelopelor in functie de tipul vehiculului vorbim detaliat in articolul dedicat.

Verifica anvelopele

Exact cum consumurile de combustibil declarate oficial sunt greu de atins in viata de zi-cu-zi a unui sofer, nici anvelopele nu pot sa ia in calcul toate inadvertentele intalnite pe drum.

Rolul de siguranta pe care il joaca anvelopele este unul masiv ignorat de majoritatea soferilor: practic, patru petice de cauciuc, de 20×20 cm, sunt contactul tau propriu-zis cu suprafata de rulare. De aceea este important sa te asiguri des ca integritatea lor nu a avut de suferit. Verifica macar o data pe saptamana anvelopele de galme sau punctii — neregularitati care pot duce la o explozie in timpul mersului.

Toate aceste sfaturi ar trebui urmate cu responsabilitate, deoarece nu contribuie doar la prelungirea vietii anvelopelor si a reducerii cheltuielilor dumneavoastra ci si la mentinerea acestora in conditii optime de drum, un aspect legat de siguranta la condus care nu trebuie trecut cu vederea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *