Postat in Lasă un comentariu

Cum a devenit Nokian campion al ghetii si al zapezii

Anvelopele de iarnă sunt adevărați adjuvanți în sezonul rece, iar istoria datează încă din anii ‘30. În cele ce urmează vorbim despre Hakkapeliitta, prima anvelopă de iarnă din istorie destinată vehiculelor de pasageri.

Venirea iernii, cu temperaturi scăzute care îmbie la ceaiuri, vin fiert, prăjituri cu scorțișoară și drumuri troienite poate fi un prilej de bucurie pentru majoritatea dintre noi, mai puțin pentru șoferi.

Acum cunoscută ca Nokian, Hakkapeliitta a fost creată în 1936 de către Suomen Gummitehdas Oy (fabrică ce producea bunuri din cauciuc). Mai târziu, în 1967, aceasta avea să devină parte a unei fuziuni care a dus la formarea corporației Nokia, din care s-a născut, în 1988, Nokian Tyres așa cum îl cunoaștem azi. Dar să revenim la Hakkapeliitta

Denumirea provine din istoria țării nordice: Hakkapeliita este asociat cu cavaleria finlandeză a secolului XVI, renumită pentru agerimea să.

În Finlanda anilor 1930, călătoriile cu mașînă erau solicitante pentru anvelopa, din cauza stării precare a drumurilor. Iarna, desigur, lucrurile nu se schimbau în bine: lipsa plugurilor de zăpadă făcea că orice itinerariu să fie o lupta cu zăpadă, în care lanțurile erau singură — și nu cea mai comodă — armă.

În 1934, Suomen Gummitehdas Oy creează Kelirengas (trad.: „anvelope meteo”) destinate autovehiculelor de mare tonaj, precum autobuzele sau autocamioanele. Cu o bandă de rulare elastică și caneluri transversale, Kelirengas eliminau necesitatea lanțurilor, dovedindu-se impresionant de eficiente pe zăpadă. Succesul anvelopelor Kelirengas i-a inspirat pe inginerii fabricii să aplice o formulă similară și produselor destinate mașinilor mici; așa a apărut, în 1936, Snow-Hakkapeliitta, prima anvelopa de iarnă pentru mașinile de pasageri. Designul profilului a fost îmbunătățit prin crearea unor cavități în blocurile de cauciuc. Eficientă dovedită a acestui design i-a adus anvelopei titlul de campioană a gheții și a zăpezii.

După terminarea celui de-al doilea război mondial — când fabrică din Nokia a contribuit cu producerea de anvelope pentru autovehicule militare și de alte aplicații specifice — cererea pentru anvelope de uz civil a crescut exponențial, în 1948 Suomen Gummitehdas Oy producând circa 40.000 de unități anual. În perioada imediat următoare, cererea s-a triplat, ajungând la 130.000 de anvelope pe an.

În anii ‘60 anvelopele finlandeze cunosc succesul european, în raliul Monte Carlo. Aici a apărut pentru prima dată porecla de “finlandezii zburători”, primită de către piloții a căror mașini erau încălțate cu o versiune de Hakkapeliitta prevăzută cu ținte. Următorul pas a fost introducerea conceptului și în utilizarea de zi-cu-zi: anvelopele Kometa-Hakkapeliitta au fost primele anvelope special proiectate pentru a primi ținte.

De-a lungul zecilor de ani ce au urmat, Hakkapeliitta și-a consolidat titulatura de campion al gheții și zăpezii printr-o continuă evoluție a designului și a tehnologiilor folosite.

Cea mai recentă demonstrație de forță a fost stabilirea recordului de viteză pe gheață, în 2013, când un Audi RS6 încălțat cu Hakkapeliitta 8 (255/35R20 97 T XL) a atins viteză de 335.713 km/h pe suprafață înghețată a golfului Bothnia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *